vrijdag 28 oktober 2011

Schrijven verheven tot kunst

Bijna iedereen in Nederland kan schrijven, op een groep analfabeten na, maar echt schrijven is moeilijk. Echt iets schrijven wat anderen leuk vinden om te lezen, echt iets schrijven wat mensen aanspoort om na te denken, echt iets schrijven wat gewoon goed in elkaar zit, dat echte schrijven dat kunnen maar weinig mensen.

Het echte schrijven is kunst, kunst met woorden. Kunst dat ons diep kan raken, vreselijk kan ontroeren, hard kan kwetsen en ons kan ophemelen.

Arthur Japin vind ik zo’n iemand. Hij kan dingen zo mooi omschrijven. Zijn woorden raken mij in het diepste van mijn ziel. Zijn woorden veranderen mij een klein beetje en maken van mij een beter mens. Zijn geschreven zinnen laat ik dwarrelen door mijn hoofd, ik denk er eens diep over na, breek mijn brein er eens over en opeens valt het op zijn plek. Daar waar eerst nog een leeg gat zat, zit nu een nieuw stukje kennis. Een nieuwe kijk op onze wereld, de mens en mijzelf.

Nederland kent natuurlijk meer mensen die met geschreven en gesproken woord de mooiste dingen kunnen maken, die het lukt om je gevoelens te verwoorden, die het lukt om jezelf en de wereld beter te begrijpen. De zogenaamde woordkunstenaars. En net zoals het met beeldende kunstenaars is zijn er altijd mensen die er wel of niet van houden en heeft iedereen zo zijn eigen voorkeur.

Naast Arthur Japin vind ik Claudia de Breij ook een uitstekend voorbeeld van een woordkunstenaar (of kunstenares) in dit geval. Ze neemt de wereld waarin wij leven op haar manier waar en verwoord het dan ook op haar manier. Scherp, filosofisch en met een flinke dosis humor. Maar in alles wat ze zegt, grappig of serieus, er zit altijd een kern van waarheid in. Iets waardoor je met een nieuw blik naar de wereld om je heen gaat kijken en waardoor je het gevoel krijgt dat je de wereld weer net iets beter snapt.

De kunst die je kunt maken met woorden is mijn favoriete kunstsoort, ik hou er zielsveel van, ik word er gelukkig van en het is zo ontzettend knap. Ik heb daarom ook heel veel bewondering en respect voor de woordkunstenaars onder ons “gewone” mensen.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen